tisdag 30 november 2010

Nummer tre: Krigsbarn

Ibland önskade jag att jag inte skulle vara så nitisk när det gäller att läsa böcker i en serie och läsa dem i rad efter varandra. Har nu läst den tredje delen av Gretelise Holm, Krigsbarn. Det är en ganska intressant bok som bland annat tar oss med till andra världskrigets slut och röda arméns jakt på tyskar.

Boken börjar med att en legosoldat får ett kontrakt på att mörda journalisten Karin Sommer, men givetvis tar han fel på person. Detta leder till att Karin får personlig bevakning av säkerhetspolisen samt att hon börjar att rota i sitt förflutna. Vem är det egentligen som kan vilja henne så illa? Parallellt med detta får vi följa Gertrud och hennes svärdotter på flykt i Ostpreussen 1945. Som läsare förstår de att dessa historier givetvis måste kopplas samman frågan är bara hur.

Det som jag tycker är synd är att det är just parallellhistorien som är den intressanta och inte den där Karin figurerar i. Detta gör att boken blir lite haltande och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Av de här tre första böckerna om Karin så har den första varit bäst och sedan har det bara gått utför. Fråga mig inte varför, men igår började jag på nummer fyra!

1 kommentar:

  1. Hahaha, jag är likadan. Varför gör man så? Läser böcker man nödvändigtvis inte är så intresserad av, dumt egentligen :)

    SvaraRadera