lördag 13 november 2010

Sågverksungen - en realistisk skildring av sent 1800-tal i Sverige

Jag har faktiskt aldrig läst något av Vibeke Olsson förut även om jag vet att många tycker att hon är läsvärd. Därför blev jag positivt överraskad när jag läste hennes bok "Sågverksungen". En realistisk skildring av Sundsvallsstrejken 1879 och livet kring ett sågverk.

Vi får i boken möta Bricken, 11 år, och hennes familj. Pappa Edvin är hjälpsågare och mamma Frida hjälper till med tvätten hos de som har det bättre ställt. De bor tillsammans med de andra arbetarna runt sågverket, vissa bättre ställt än andra.

 I boken är det Bricken som berättar och det är det som gör boken så bra. Den kommande strejken, människors godhet och ondhet, vem som är rik och fattig samt religiösa frågor som om Gud finns ses ur en elvaårig flickas ögon. Språket är bra och tidstroget och ämnet gjorde att jag var tvungen att kolla upp vad som faktiskt hände i Svartvik i maj 1879. För den intresserade går det att läsa om Sundsvallsstrejken här.

4 kommentarer:

  1. Tänk att jag har missat den boken! Sundsvallsbo som jag är och allt måste jag ju bara läsa den! Dessutom älskar jag historia också, tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Jag har spanat in denna bok av Vibeke och nu måste jag se till att få tag i den. Jag rekommenderar dig att läsa eller lyssna på molnfri bombnatt av samma författare. Den ligger på topplistan på min blogg

    SvaraRadera
  3. Hon skriver mycket bra historiska romaner tycker jag. Jag gillade särskilt de som handlar om romarriket. Det är en serie om sex böcker men man kan läsa dem separat också.

    SvaraRadera
  4. Det verkar som jag har ganska bra böcker att se fram emot då jag tycker om historiska romaner, Molnfri bombnatt och första delen i romarriketserien blir nästa beställning :)

    SvaraRadera