onsdag 17 november 2010

Bokfrågornas ABC, bokstaven V

Ja, så var det då dags för bokstaven V i bokfrågornas ABC enligt O.

Väder är centralt i vårt avlånga land. Vissa dagar har vi fått pröva på alla årstider under samma dag. Har du läst någon bok där vädret har stor betydelse?
En bok där vädret har betydelse är "Blå gryning" av Ann Cleeves. De befinner sig längst ut på Shetlandsöarna och vädret är inte precis behagligt.

Berätta om en bok som faller inom den ganska spretiga genren världslitteratur! Vad tycker du förresten om att kalla det en genre?
På något sätt är det lite lustigt att världslitteratur för mig är böcker skrivna av icke europeiska och amerikanska författare. En genre i sig är det väl inte eftersom den litteraturen i sig har olika genrer. Jag måste även säga att jag är extremt dålig på att läsa böcker som faller inom den här kategorin. En av de få författaren jag har läst är García Márques.

Har du läst någon bok som utspelar sig i eller vid något av världshaven?
 Den enda jag kan komma på är "En världsomsegling under haven" av Jules Verne som jag inte gillade!


Vänskap är viktigt. Det är också ett vanligt tema i böcker. Vilken bok har du läst som berättar om en speciell vänskap?
En bok som jag tycker är jättefin och delvis handlar om vänskap (och då framför allt mellan bror och syster)är "Jag minns att jag sprang" av Ron McLarty.   

3 kommentarer:

  1. Ann Cleeves skulle jag ha läst för ett tag sedan, men jag lyckades glömma av boken. Ibland tar jag fram böcker, men läser dem inte ändå.

    SvaraRadera
  2. Ann Cleeves böcker är väl värda att läsas. Även om man inte gillar deckare så är personerna i dessa böcker intressanta. Sedan gör ju miljön sitt. Efter att ha läst böckerna är jag sugen på att åka till Shetlandsöarna.

    SvaraRadera
  3. En världsomsegling under haven är en sådan där bok jag tänker ibland att man borde läsa, men kanske inte då!? Inte värt det om den absolut inte är bra...

    SvaraRadera