onsdag 10 november 2010

Bokfrågornas ABC del 21

På något lustigt sätt missade jag del 20, men här kommer i alla fall mina svar på del 21 i enligt o:s bokfrågor.

Vilken ungdomsbok skulle du rekommendera till vuxna människor?
Jag tycker att "Innan jag dör" av Jenny Downham är väl värd att läsas av vuxna. Den handlar om en 16-årig tjej som har cancer och hur hennes sista tid ser ut. Jag läste denna bok i bokcirkelform med mina elever när de gick i åttan och det blev väldigt intressanta diskussioner.
En annan bok är "Pojken i randig pyjamas" av  John Boyd som nu finns på film också. Hur ett barn kan se på andra världskrigets fasor. Mycket bra bok!

Finns det några böcker som du undviker?
Precis som många andra i bloggsfären gillar jag inte BOATS, en helt ointressant genre enligt mig. Andra böcker som jag sällan tar i med tång är fantasyböcker. Jag tror att jag har försökt komma igenom "Sagan om ringen" ett tiotal gånger sedan jag var elva men ännu inte lyckats. Även Science Fiction är böcker som jag inte läser om jag inte måste.

Berätta om en riktigt underhållande bok.
För mig är deckare underhållning och framför allt deckare i Agatha Christies anda.

Och slutligen en bok som du tycker är alldeles underbar.
När det gäller historiska romaner så fullkomligt älskar jag "Svärdet och spiran" av Ken Follett. Intressanta karaktärer, utspelar sig för längesedan i mitt favoritland England. Med andra ord så kan det inte bli bättre.
En annan bok som jag nyligen läste och tyckte var väldigt bra var "Den gömda trädgården" av Kate Morton, en roman som har lite gåtor i sig.

1 kommentar:

  1. Innan jag dör är riktigt bra! Pojken i randig pyjamas införskaffade jag nyss.

    SvaraRadera