onsdag 17 november 2010

Drottningens chirurg av Agneta Pleijel

Egentligen var det inte denna bok som jag blev intresserad av att läsa utan "Syster och bror" utav samma författare. Då jag märkte att det var den sista boken i en triologi var jag tvungen att läsa de andra två först. "Drottningens chirurg" är alltså den första.

Boken handlar om kirurgen Herman Schützer som var verksam i Stockholm i slutet av 1700-talet. Det som mest fascinerar honom är hur kvinnan ser ut och själva födseln, och han har bla förlöst drottning Lovisa Ulrika. Vetenskapen är hans största intresse och vi får följa hans tankar om olika fall genom boken. Detta är dock inte bara en bok om vetenskapens grubblerier utan även det handlar även om kärlek. Kärlek till sin familj, till sitt jobb och till sitt kall.

Språket i boken är lätt att läsa även om det finns massvis av vetenskapliga termer om människan och kirurgiska metoder i den. Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag tyckte boken var bra eller inte, historiskt intressant var den i alla fall.

1 kommentar:

  1. Måste nog pröva Pleijel igen. Jag läste Vinter i Stockholm för kanske 10 år sedan och gav upp.

    SvaraRadera