söndag 14 november 2010

Paranoia - som en deckare ska va!

Det är något speciellt med mig och deckare. Så fort jag börjar läsa uppslukas jag av berättelsen och blir okontaktbar, det som finns är jag och gåtan som ska lösas. Jag kan helt enkelt inte lägga från mig en deckare innan jag vet lösningen!
Gretelise Holm var en ny bekantskap för mig även om jag har sett hennes namn då och då. Detta gjorde att jag inte riktigt visste vad jag hade att vänta mig eftersom jag blivit besviken på så många nya deckarförfattare på senaste tiden. Det blev jag inte här.

Handlingen utspelar sig i en liten stad i Danmark där en familjetragedi sker. En man har haft ihjäl både sin fru och sitt barn, eller det är i alla fall vad polisen anser. Karin Sommer, en journalist i femtioårsåldern, är inte helt säker och börjar nysta i fallet. Till hjälp har hon den kvinnliga advokaten Andrea Vendelbo och polisen Hafdan Thor.

Handlingen tar några oväntade vändningar och till råga på allt hamnar Karin på sinnessjukhus eftersom hon tror att hon är förföljd (därav bokens titel). Efter som hon har haft en djup depression med hallucinationer för ett tag sedan är det givetvis ingen som tror henne.

Holm använder sig även av den tekniken som många är kritiska till, dvs mördarens tankar kommer till tals i kursiv form. Detta var ju frågan i förra bokbloggsjerkan vilket gjorde att jag verkligen tänkte till över det här med kursiv stil. Vad jag kom fram till är att när det används så här lite så störs jag inte av det utan det förtydligar mer vem det är som berättar.
Nästa vecka ska jag nog gå till biblioteket och låna nummer två!

4 kommentarer:

  1. Jag har läst den här boken, men var dock inte särskilt förtjust, vilket i och för sig inte är så märkligt med tanke på att boken säkert lämpar sig bäst för vuxna. Ska kanske läsa om den om några år :)

    SvaraRadera
  2. Dags att ge den en chans kanske? Jag är på jakt efter en bra deckare just nu så att läsmixen blir bra...

    SvaraRadera
  3. Hej Sara!

    Kan jag nå dig på någon e-postadress? Min e-postadress är ulf.jamterud@home.se

    Vänliga hälsningar

    Ulf Jämterud

    SvaraRadera
  4. Hej, jag har gett dig en liten award, så titta in på min blogg får du se! :)

    SvaraRadera