fredag 12 november 2010

Bokbloggsjerka

Veckans jerka hos Annika har frågeställningen:

Använder du ett betygssystem? Om ja, hur ser det ut? Om nej, hur guidar du dina läsare till vad som är "bra" respektive "dålig" litteratur?
Jag använder mig inte av betyg i själva recensionen däremot under lästa böcker sätter jag betyget 1-5. Betygen är nästan mer för mig själv så att jag ska ha ett hum om vad jag tyckte. Jag hoppas att mina läsare hellre läser texten eftersom den oftare säger mer än en liten siffra.
Hos andra reflekterar jag inte om de sätter betyg, jag läser recensionen och får tips.

3 kommentarer:

  1. Jag ångrar lite lite lite (bara lite!) att jag inte satt betyg, då det skulle vara mycket lättare att gå tillbaka och kolla vilka böcker som gillats och vilka som inte gillats... Man lär så länge man lever, eller hur!? ;)

    SvaraRadera
  2. Jag betygsätter inte det jag läser. Jag funderade tillsammans med min svägerska på om det kanske skulle vara bra att göra det i bloggen, men vi kom fram till att det är så svårt när man läser så mycket olika böcker, så många olika genres! Men det skulle helt klart vara bra att göra för sig själv åtminstone, för man glömmer fort!

    SvaraRadera
  3. Frida: Det är ju aldrig för sent att börja :)

    Lotta: Visst är det svårare att sätta betyg i olika genre och framför allt om man är fler som skriver på samma blogg.

    SvaraRadera