torsdag 28 oktober 2010

Vindens skugga nr 2 dvs Ängelns lek

Så var den då utläst, Ängelns lek av Zafón!
Boken börjar med att vi får följa den blivande författaren David Martín som arbetar på en tidning under slavliknande förhållanden. Efter att han har blivit sparkad från tidningen bosätter han sig i ett gammalt förfallet tornhus och börjar skriva gotiska berättelser under pseudonym.
En dag får David ett erbjudande som han inte vet om han ska tacka ja till, men på grund av pengarna säger han ja. Medan han försöker skriva boken hamnar han i svårare och svårare dilemman (både kärleksdilemman och författardilemman) och till slut vet han inte hur han ska ta sig ur de situationer han har hamnat i.
 
Precis när jag hade läst ut boken funderade jag över vad det egentligen var jag hade läst. Visst skriver Zafón bra och han är mästerlig på att skapa mystiska platser såsom tomma gamla hus, trånga gränder och kyrkogårdar. Personerna har alla något att dölja och ibland vet du som läsare inte vilket som är verklighet och vilket som är fantasi. Det är mystiskt och brutalt och givetvis nalkas det oväder innan något väldigt hemskt händer.

Sammanfattningsvis tycker jag att den är bra, dock lite för mycket övernaturligt för min del. Vill man som läsare ha stora mystiska hus, knepig manlig protagonist som har svåra kärleksproblem samt där böcker står i centrum. Då tycker jag att du ska välja Vindens skugga av honom i stället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar