söndag 10 oktober 2010

Guillous skrivna memoarer - intressant!

Var lite tveksam till att läsa den här boken då jag inte riktigt vet vad jag tycker om Guillou som både person och författare. Efter att ha lyssnat till honom på bokmässan bestämde jag ändå för att ge den här boken en chans och tur var väl det för den är riktigt intressant. Att få följa Guillou från hans första trevande journalistjobb genom IB-affären och fram till att han blir spionromanförfattare är faktiskt riktigt roligt.
Persongalleriet är stort och det är intressant att se än Gudrun Schyman än Herman Lindqvist dyka upp i för mig ovana situationer. Givetvis måste den läsas med källkritiska ögon det är ju trots allt väldigt subjektivt men det gör inte något. Vissa saker dubbelkollar man lätt via internet och efter att ha läst Guillous version om IB är det lätt att hitta Peter Bratts på Newsmill.
Har nu hunnit fram till 1980-talet och snart ska väl Guillous mest kända verk "Ondskan" göra entré i memoarboken!

6 kommentarer:

  1. Jag tyckte den här boken var fascinerande. Hans liv låter ju som en smått osannolik kriminalroman!

    Dock trodde jag det skulle vara lite mer om hans skrivande, författarskapet.

    SvaraRadera
  2. Ja ibland får man titta upp från boken och fråga sig om det verkligen är sant det man läser!

    SvaraRadera
  3. Jag skulle gärna läsa om IB-affären lite mer. Är denna boken bra för det, eller känner ni till någon bättre? Jag är lite sugen på den här boken då jag ändå tycker Guillou är ganska intressant men jag har redan så många olästa böcker som skriker på min uppmärksamhet. Vet inte om jag klarar av en bok till som skriker, tror att ljudnivåerna skulle få grannarna att börja klaga :)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker absolut att den var läsvärd och framförallt avsnittet om IB. Sedan måste man väl vara väl medveten om att det är en mans version. Dock så känner jag att jag vet mycket mer om IB affären än innan (vilket i och för sig inte var mycket :))

    SvaraRadera
  5. Om jag då läser denna mans version, finns det någon bok skriven från den andra sidan, som du känner till? Hmm, dålig jag är på det här med IB, borde vara bättre. Dags att kolla upp lite... någon gång... när jag inte har något bättre för mig, osm att läsa bok eller bokbloggar ;)

    SvaraRadera
  6. Det ska finnas ett par. Förutom Peter Bratt har Gunnar Ekberg (den faktiska spionen) gett ut någon bok och jag vet att det har kommit ut någon bok om krisen mellan Finland och Sverige i IB:s kölvatten.
    Fast jag nöjer mig nog med Guillou och nationalecyklopedin :)

    SvaraRadera