tisdag 12 oktober 2010

Bokfrågornas ABC del 17

Nu är det dags för den fantastiska bokstaven Q.

Qvinna i världen av Inger Frideborgsdotter handlar om sex kvinnor med olika levnadsöden i olika tider, på olika platser. Berätta om en annan bok som handlar om en kvinna i världen som du tycker är läsvärd!
Jag tycker att Hillary Clintons biografi var ganska läsvärd. Det är fascinerande att se hur målmedveten någon kan vara. Att verkligen vilja något. Sedan som de flesta biografier var den väldigt lång.


The queen and I är en fantastisk bok om hur kungafamiljen i Storbritannien får omvärdera sitt liv då landet blir republik. Boken är skriven av Adrian Moles morsa Sue Townsend. Berätta om en annan bok som handlar om en drottning!
Anglofil som jag är och dessutom otroligt historieintresserad slukar jag allt som har med engelska kungahuset att göra (och då helst mellan åren 1500-1850!) Här finns det otroligt mycket bra litteratur, både fakta och skönlitterärt. En bok som hamnar i ungefär samma genre som Blonde är Pilippa Gregorys bok om Katarina av Aragonien. Boken heter Den första hustrun och i den får vi följa Katarina från det att hon är liten flicka i Spanien till tiden i England som drottning till Henrik VIII.

Qué? Berätta om en bok som du inte alls förstod dig på.
Jag förstod inte mycket av "Slutet på mr Y" av Scarlett Thomas. Helt obegriplig och onödig. Även om omslaget var väldigt snyggt.

Och till sist gör jag det lite lätt för mig och ber dig berätta om en författare eller bok på Q.
Här hittar jag ingen och gör som i de flesta bokstavsböcker för barn, går raskt vidare...

1 kommentar:

  1. Brukar inte vara så förtjust i biografier, men Hillary Clinton är en spännande kvinna.

    SvaraRadera