onsdag 20 oktober 2010

Bokfrågornas ABC del 18

R som i rättegångar, romantik, religion och roligheter i enligt O:s bokfrågor.
1. Har du läst någon bok som kretsar kring en rättegång?
De flesta av Grishams böcker utspelar sig mer eller mindre i en rättegångssal. En av dem som jag kommer ihåg att jag tyckte om var "The street lawyer". Jag tycker att rättegångsböcker annars lätt kan bli lite sega.

2. Har du någon romantisk favoritbok?
Romantik i mängder, men bäst gillar jag historiska romantiska berättelser där det tar lite tid innan saker och ting händer. Stolthet och fördom är en favorit, liksom de flesta av Austens böcker.

3. Religion påverkar oss antingen vi är troende eller inte. Berätta om en bok där religionen har betydelse.
ckerna om Arn handlar delvis om religion och både kristendomen och Islam tas upp. Jag gillar dessa böcker därför att det på ett lättsamt sätt tar upp en historieaspekt (korstågen) som vi mest känner till via Robin Hood och Richard Lejonhjärta.


4. Slutligen vill jag att du berättar om en riktigt rolig bok!
Just roliga böcker brukar jag ha svårt för. De böcker som det enligt baksidetexten står att de skriver roligt är aldrig roliga. "Alla familjer är psykotiska" av Douglas Coupland tyckte jag i alla fall var ganska rolig. Mycket överdriven familj, men faktiskt ganska många igenkänningsfaktorer också.

1 kommentar:

  1. Måste komma mig för att läsa något av Douglas Coupland!

    SvaraRadera