tisdag 19 oktober 2010

Inte mycket läst...

... eftersom all tid går till utvecklingssamtalen eller att tänka på vad man ska säga på dem. En sak som jag alltid tar upp med mina elever är om de läser mycket hemma. De allra flesta läser inte så mycket utan de tycker att de har så mycket annat att göra. Jag tycker det är så synd att de inte kan se läsning som avkoppling, som en verklighetsflykt.

Förra veckan läste jag en artikel (kom inte ihåg var!) om att ungdomar i dag läser mindre men framför allt så läser de annorlunda. Helst ska det vara "baserat på en sann historia" a la Gömda eller Pojken som kallades Det. Inget ont i dessa böcker men det är en sådan stor skatt av böcker som de inte kommer i närheten av. När jag var liten var det som sagt en verklighetsflykt att läsa, nu vill ungdomar bara ha verklighet.

Denna undersökningen hade också frågat lärarstudenter i svenska vad de gillade för böcker och även dessa läste helst verklighetsbaserade böcker. I bland undrar jag om det bara är jag som inte vill läsa om den hemska verkligheten när jag läser!

1 kommentar:

  1. När jag var liten var det som sagt en verklighetsflykt att läsa, nu vill ungdomar bara ha verklighet." Den meningen sammanfattar samtiden mitt i prick. Räcker att titta på TV-tablån så förstår jag nu.
    /Lars

    SvaraRadera