onsdag 27 oktober 2010

Bokfrågornas ABC del 19

Bokstaven S står på programmet när det är dags för den nittonde delen av Bokfrågornas ABC enligt O:
1. Jag är en språknörd. Lika bra att erkänna att en boks språk har stor betydelse för vad jag tycker om den. Vilken författare har det bästa språket enligt dig?
Jag tycker mycket om hur Håkan Nesser skriver, hans böcker flyter fram och det gillar jag. Även Leif GW tycker jag om, han är så sarkastisk och använder sig av en slags underfundig humor som jag gillar. Joyce Carol Oates tycker jag också om även om hon ibland kan vara lite krånglig.
2. Det vimlar av syskon i böckernas värld. Vilka är dina favoriter?
En syskonskara som jag gillar är syskonen i "Barnen från Frostmofjället". Jag minns hur jag tyckte de kämpade och kämpade och min pappa hade svårt för att läsa den för mig eftersom han alltid började gråta.
3. Sagor hör bandomen till, men funkar även för vuxna. Vilken saga tyckte du bäst om som barn? Har du samma favorit nu?
Sagor har jag aldrigriktigt varit förtjust i om vi menar folk- och konstsagor. En som jag vet jag tyckte bättre om än andra var Elddonet av HC Andersen. Den var spännande och bilderna i den bok jag hade var väldigt vackre.
4. Att författare gör spotifylistor som soundtracks till böcker är inte ovanligt. En spotifylista kan du t.ex. hitta här. Gör ett soundtrack till en favoritbok. En låt, fem, tio eller kanske fler.
Ett soundtrack till en bok, hm. Det var inte lätt. Får nog passa på denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar