onsdag 6 oktober 2010

Bokfrågornas ABC del 15

Vi har så kommit till bokstaven P.
Pseudonymer
används ibland av författare. Vad tycker du om det? Vilken pseudonym skulle du rekommendera oss att läsa?

Jag tycker nog det är ganska meningslöst med pseudonymer. Varför skriva en bok som man inte vågar stå för (i de flesta fallen känns det som det är så). Fast i bland kan det ju vara tvunget i fall boken är väldigt kontroversiell.


Vem är din favoritpappa i litteraturens värld?
En av mina favoritpappor är Madickens pappa. När jag var mindre lekte jag att jag var Madicken och mamma fick sy upp Madickenklänningar till mig. Madicken och hennes familj verkade så harmonisk.

Popularitet vs. kvalitet. Vad har du för åsikter om detta dilemma?
Behöver det verkligen vara en skillnad? Jag kan tycka att en del böcker som sägs vara kvalitet och inte är populära är dåliga och tvärtom. Huvudsaken är att det är intressanta personer med i boken som jag vill följa. Fast om en som "kan" böcker skulle se vad jag läser så hade nog den personen satt mig i ett populärfack.


Pocket eller inbunden?
Jag gillar pocket eftersom det är så billigt. Nackdelen är att det tar ett tag innan de böcker man vill läsa kommer på pocket, men den som väntar på något gott...

2 kommentarer:

  1. Ja Madickens pappa är ju också bra. Vad många fina pappor alla har hittat. Den som väntar på något gott låter bra, men jag är så himla dålig på att vänta.

    SvaraRadera
  2. Jag är också ganska dålig på att vänta ibland, då är det ju tur att det finns bibliotek.

    SvaraRadera