onsdag 1 september 2010

Bokfrågornas ABC del 10

Så var det dags för bokstaven J och i dag tyckte jag det var svåra frågor.

Jag tycker att det är svårt att läsa böcker skrivna i jag-form då det krävs en del av författaren för att det ska bli bra. Berätta om någon bok skriven i första person som du gillar eller inte gillar.
Jag måste faktiskt erkänna att jag inte tänker på om böcker är skrivna i jag-form eller i en annan form. Rent spontant tror jag att jag inte gillar det.

Berätta om en bok om eller av en journalist.
Jag gillar Ernest Hemingways böcker och framför allt hans noveller som man kan läsa flera gånger och ofta hitta något nytt.


Jante
styr Sverige och jag vill att du berättar om en bok där jantelagen gäller.Har inte riktigt koll här!

Vad jiddrar du om? Det hade jag en elev som brukade fråga när han tyckte att jag snackade obegripligheter eller ren skit. Berätta om en bok som du tycker är rent jidder.
Det finns många böcker som inte är värda att läsas men en är deckaren "Morden i Buttle" av Annika Bryn tycker jag inte är värd att läsas. Det kanske inte är deckaren i sig men hennes huvudperson som jag retar mig på och inte känns äkta.
Även "Myrrah" av Ulrika Kärnborg tyckte jag var bedrövlig.
Jidder och jidder, men i alla fall dåliga böcker!

1 kommentar:

  1. Hemingway är som bäst när han skriver noveller, det tycker jag också! Tack för tipsen på böcker att undvika. :-)

    SvaraRadera