onsdag 22 september 2010

Bokfrågornas ABC del 14

Så var det dags för bokstaven N i enligt O:s bokfrågor.
Det går inte riktigt att undvika Nobelpriset i litteratur den här veckan. Alla tycker någon om priset i fråga. Vad har du för relation till priset och pristagarna?
Jag har tyvärr läst alldeles för lite av alla nobelpristagare. Morrison, Coetzee, Heaney är de jag kommer i håg att jag har läst av de nyare pristagarna. Alla inom någon universitetskurs. Däremot gillar jag Gabriel Gárcia Márques och Lagerlöf av de äldre.
Har i bland fått för mig att jag skulle ta och läsa dem alla som i en liten utmaning, en aldrig orkat!

Vem är din nordiska favoritförfattare?
Jag tycker om Håkan Nesser och min absoluta favorit är "Skuggorna och regnet". Sedan gillar jag Helen Tursten och Åsa Larssons deckare (framförallt de första i serien).


Vem är den senaste nykomling du läst?
Den senaste är väl "Den motvillige kommunisten" av Cotterill som jag bloggat om tidigare. Ingen höjdare direkt!


Finns det någon författare du inte läst, men är nyfiken på?
Jag är sugen på Anna Gavalda som alla säger är bra. Även Louise Boije af Gennäs skulle jag vilja läsa.

1 kommentar:

  1. Det var för länge sedan jag läste Nesser, fick just Maskarna på Carmine Street och den lockar!

    SvaraRadera