onsdag 29 september 2010

Bokfrågornas ABC, bokstaven O

Dags för bokstaven O.

Ännu ett bokpris den här veckan, ett endast för kvinnor Orange Prize for Fiction som delats ut sedan 1996. Vet du något om priset? Har du läst böcker av någon pristagare? Är det bra med ett pris för kvinnliga författare?
Detta priset har jag faktiskt aldrig hört talas om. Efter en snabb titt på hemsidan visar det sig att jag faktiskt har läst årets pristagare och tyckte om den.

Berätta om en bok som du tyckte mycket om, trots att du inte trodde att du skulle gilla den. En oväntad favorit alltså!
Detta var en svår fråga, för oftast läser man väl inte en bok som man inte tror är bra. Det brukar vara tvärtom. En bok man tror är bra men som visar sig att den inte är det.
Den enda jag kan komma i håg att jag var lite skeptisk emot var första boken i Twilightserien, som jag faktiskt tyckte om.


Jag är inget fan av Peter Harrysson, men tänker ändå sno ett av hans favorituttryck. Jag vill att du berättar om en bok som var olidligt spännande!
 Jag tyckte att Vindens Skugga av Zafón var väldigt spännande och jag kunde inte slita mig ur fåtöljen innan den var utläst.


Och slutligen vill jag höra om en bok om ett mindre trevligt ämne. Har du läst någon bok om otrohet som du tycker är bra?
Historienörd som jag är får jag säga "Den andra systern Boleyn" Av Philippa Gregory. Här är det ingen mindre än Henrik VIII:s otrohet vi läser om.

5 kommentarer:

  1. Jag måste verkligen läsa Vindens skugga. Kanske ska ta med den till Spanien om ett par veckor?!

    SvaraRadera
  2. Det passar ju bra! Ja, det är faktiskt en av de bästa böcker jag har läst.

    SvaraRadera
  3. Jag älskade Vindens skugga! Så himla bra! Nu har jag Ängelns lek här hemma, men jag vill suga på den karamellen ett tag till. Läsa den när jag verkligen kan behöva en bra bok :)

    SvaraRadera
  4. Ja, jag väntar också på rätt tillfälle att läsa Ängelns lek. Kan den verkligen vara lika bra?

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte, har nog lite svårt att tro det. Mina förväntningar är så höga så det kan bara sluta på ett sätt. Besvikelse... Men samtidigt var den första boken så himla bra så det är svårt att tro att samma författare skulle skriva en dålig bok!?

    SvaraRadera