fredag 6 augusti 2010

Bokfrågornas ABC

Enligt O kör bokfrågornas ABC och jag tänkte att jag skulle haka på, även om jag börjar på D :)

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favortiförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?
 Jag läser mycket deckare men den författare som har gjort mest intryck och som fick mig att fortsätta läsa deckare är Elizabeth George och hennes serie om Thomas Lynley. De böckerna har enligt mig allt en deckare ska innehålla. Sedan är jag ganska förtjust i böckerna av Peter Robinson där Alan Banks har huvudrollen.

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?
Jag läser inte heller så mycket drama men till mina favoriter hör Ibsens "Ett dockhem", för att den kan tolkas på så många sätt samt att ämnet fortfarande är aktuellt i dag. En annan favorit är Shakespeares "Macbeth". Denna har jag både läst och sett som utomhusteater i Arundel, en liten historisk by i England. Perfekt inramning till en bra pjäs.

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?
Deckarfantast som jag är får jag nog säga Morden i Midsomer som är baserade på Caroline Grahams böcker. Jag har bara läst en bok av henne, men nog liknar den serien alltid. Annars tycker jag att de flesta böcker blir filmer och inte tv-serier.

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.
Svårt  att hitta en bok som utspelar sig i december, men Leif GW Perssons bok "Mellan sommarens längtan och vinterns köld" utspelar sig på vintern och däribland december. Detta var den första bok av GW som jag läste och blev mycket positivt överraskad. Hela serien "en roman om ett brott" är väl värd att läsas. 

5. Det har skrivits en del om att rensa bokhyllor och göra sig av med böcker i bokbloggar de senaste veckorna. Finns det någon bok som är en riktig dyrgrip och som du aldrig skulle göra dig av med? 
Jag skulle aldrig göra mig av med "Tordyvlen flyger i skymningen" av Maria Gripe. Den och Momo- eller kampen om tiden är de enda böckerna från min barndom som fortfarande få stå i "fin"hyllan. Det var den boken som fick mig att inse hur fantastiskt läsande kan vara. 

2 kommentarer:

  1. Det var länge sedan jag läste Peter Robinson. Konstigt att man glömmer av en del författare trots att allt man läst av dem är bra. Har däremot inte läst något av GW. Vad ska jag börja med?

    SvaraRadera
  2. Om man ska läsa GW så tycker jag man ska börja med ovan nämnda. Det är den första i en serie om tre (fast jag tror att det har kommit en fyra nu). Det finns mycket samhällskritik i dem och varje bok fokuserar på en riktig händelse. Humorn är lite torr, men gillar man samhälle och kriminalhistorier så är de jättebra!

    SvaraRadera