fredag 27 augusti 2010

Bokfrågornas ABC del 9

Här kommer del 9 i Enligt Os bokfrågor

I tisdags handlade det om en huvudperson du tycker om, nu undrar jag vilken person i böckernas värld som du identifierar dig med mest?
I mitt sinne är jag en mycket romantisk person och i det fallet identifierar jag mig med Elizabeth i Stolthet och fördom. Hon är vältalig och rationell men under allting är hon en kärleksfull och romantisk tjej.

Internatskolor är populära att skriva om. Berätta om en bok som utspelar sig på en sådan.
Det finns många bra böcker som utspelar sig på internatskolor. Den första boken av Elizabeth George som jag läste, "Till minnet av Edward" utspelar sig på en sådan skola. Jag kommer fortfarande ihåg den första scenen när de hittar en av eleverna mördad. En mycket bra deckare.
En annan bra bok är "Händelser vid Kirkston Abbey" av Patrick Redmond. Om inte mitt minne sviker mig helt utspelas den också på en intenatskola, i England naturligtvis!


Berätta om en bok som handlar om identitet och sökande efter densamma!
En bra ungdomsbok som jag tycker handlar om sökandet efter identitet är "Justin Case" av Meg Rosoff. Den handlar om en 15 årig kille som får för sig att ödet är ute efter honom och han måste fly. Kanske hjälper det att byta identitet?


Vilka bokrelaterade sidor på internet besöker du oftast?
Jag läser bokbloggar och sedan tittar jag in på Adlibris och Bokus.

2 kommentarer:

  1. Två grymt bra internatskoleböcker! Justin Case hämtade jag just på biblioteket. Dessa bokhögar...

    SvaraRadera
  2. Ja, bokhögarna växer:) Jag funderar på att i vår läsa Justin Case med mina nior. Säg gärna till om du tycker den passar när du har läst den.

    SvaraRadera