tisdag 10 augusti 2010

Bokfrågornas ABC del 5

Så var det dags för bokstaven E i Bokfrågornas ABC.

1. En Evergreen är en sång som är tidlös och ständigt aktuell. Vilka böcker skulle du kategorisera som evergreens?
En bok som jag tycker är tidlös är Svindlande höjder av Brontë. Kärlekssagan tycker jag är lika aktuell idag som förr och jag tycker boken håller för omläsning och omläsning. Passion, kärlek och svartsjuka!

2. Vilka länder i Europa läser du flest böcker från? Finns det något land du aldrig läst en bok från?
Jag läser mest böcker från England och Sverige. I bland kanske det dyker upp någon fransk eller spansk författare men det är inte ofta. Jag har nog aldrig läst någon bok med ursprung i ex. Rumänien eller Bulgarien.


3. Vilka är dina europeiska favoritförfattare?
Om jag för en gång skull skulle lämna deckarförfattarna hän, så är jag ganska förtjust i Julian Barnes från England. Hans böcker är lite underfundiga med en skvätt humor. Philippa Gregory gillar jag eftersom hon skriver historiska romaner som utspelar sig i England. Även Sarah Waters tycker jag är bra.

4. Jag har just varit i Egypten. Berätta om en bok som har anknytning dit.
Det  var svårt! Har dock för mig att Alkemisten av Paulo Cohelo utspelar sig i Egypten, i alla fall delvis. Det var längesedan jag läste boken men har för mig att jag tyckte den var riktigt bra.

1 kommentar:

  1. Håller på att skriva ett inlägg om Svindlande höjder! Fick just min första Sarah Waters bok och längtar efter att läsa den!

    SvaraRadera