söndag 15 augusti 2010

Bokfrågornas ABC del 6

Så var det dags för bokstaven F.

1. Frihet är viktigt och böcker handlar inte sällan om längtan efter detsamma. Berätta om en bok som du tycker handlar om frihet!
 Kallocain av Karin Boye kan man på ett sätt säga handlar om frihet, eller i alla fall avsaknaden av den. Det var längesedan jag läste boken men det är en klassiker som jag faktiskt tycker mycket om.

2. Böcker blir ofta film. Vad gör du helst och oftast först, ser filmen eller läser boken? Brukar du se filmatiseringar av böcker du läst?
Jag ser gärna filmatiseringar fast jag föredrar att läsa boken först. Kommer så väl i håg när jag hade läst "Inte utan min dotter" och så kom den ut på bio samma år. Gladeligen gick jag och såg den och blev så besviken. Jag hade tyckt boken var jättebra, men på något vis gjorde filmen så att jag numera tänker på boken som dålig. I bland kanske man inte ska se filmen eller läsa boken om du ser filmen först.

3. Berätta om en riktigt bra filmatisering av en bok!
Jag  tycker att "Shutter Island" är en riktigt bra filmatisering av Lehanes "Patient 67".


4. Jag vill att du uppmärksammar en författare som du tycker får på tok för lite utrymme.
Jag tycker att Philippa Gregorys böcker är bra. De utspelar sig i England och blandar fakta och fiktion. Historiska romaner när de är som bäst. (De filmatiserade "Den andra systern Boleyn" för inte så länge sedan.)

2 kommentarer:

  1. Skulle definitivt vilja se Shutter Island. Boken är en av få jag läst två gånger på raken. Blev så förbannad och frustrerad i slutet av första gången och undrade vad jag missat.

    SvaraRadera
  2. Filmen är bra. Ha koll på sista repliken!

    SvaraRadera