tisdag 24 augusti 2010

Bokfrågornas ABC del 8

Så var det då dags för del 8 och bokstaven H.
Vilken huvudperson i en bok tycker du mest om?
Den huvudperson som jag tycker bäst om i en bok är Adam Dalgliesh, huvudpersonen i PD James deckare. Jag tycker om hans lågmälda sätt och intresse för litteratur och ser alltid fram emot att läsa uppföljaren.

Vem är den ultimata hjälten i böckernas värld?

Det finns många hjältar i böcker och jag har svårt att välja ut den ultimata. Varje deckare har sin egna hjälte och i den mesta ungdomslitteraturen finns massvis. Tror dock jag väljer en gammal grek, Odysseus. Han kunde minsann, segla över svåra hav, vinna över sirener och slåss mot cykloper. En riktig hjälte!

Och den ultimata hjältinnan?
 
En hjältinna... det var inte lätt. En av de första hjältinnor som jag stiftade bekantskap med var Kitty Drew. Hon var helt underbar och lyckades med allt fastän hon bara var en tonåring. På något vis blev hon inkörsporten till min deckarläsning. Jag var fast i den genren redan som sjuåring!
 
Vilken är den bästa historiska roman du läst?

Här har jag två författare som jag tycker är bättre än andra. Ken Follett och Philippa Gregory står i en klass för sig. "Svärdet och spiran" är en helt underbar berättelse om England på 1100-talet och fastän det är över 15 år sedan jag läste den kommer jag ihåg detaljer ur den.
Gregorys böcker som utspelar sig i Tudors England är även dessa värd att läsas.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker också om Adam Dalgliesh. Länge sedan jag läste PD James. Svärdet och spiran har jag lyckats undvika, den är så himla massiv. Någon gång när jag har mycket tid kanske.

    SvaraRadera
  2. Den är väl värd att läsas. Jag såg att många som svarade på dina frågor tyckte likadant!

    SvaraRadera