fredag 1 april 2011

Om jag fick leva i en bok/film...

Denna vecka i Annikas bokbloggsjerka handlar om olika bok/filmvärldar.


Om du fysiskt skulle kunna förflytta dig in i en bok eller en serie, vilken skulle det vara och varför? (Det är naturligtvis tillåtet att nämna hur många böcker eller serier du vill då jag vet hur svårt det är att välja endast en)

Jag vet att det är lite tjatigt men jag är verkligen lost in Austen (vilken underbar serie). Att få vandra omkring bland Darcy och Bennet hade varit helt underbart. (Romantiker som jag är!) Engelska serier á la Downtown Abbey hade även det varit okej. (ibland, men bara ibland låtsas jag faktiskt att jag ÄR med i sådana serier)

Ända sedan jag började Gripes skuggböcker har även det varit en värld jag skulle vilja besöka.  Mystiskt, men ändå trevlig på något sätt. Det var den första riktiga värld som jag faktiskt drömde mig bort till när jag läste.

Eftersom jag mest läser deckare så funderade jag på en deckarvärld jag skulle vilja förflytta mig till. Inte så lockande kanske med allt mord och elände, men visst hade det varit lite roligt att vara ett radarpar med Lynley.

6 kommentarer:

  1. Jag skulle gärna besöka Agnes Cecilias våning och se Cecilia dansa...Läste i någon tidning att förlagan till våningen är Maria Gripes egen lägenhet där det också spökade...Fast visst vore det också spännande att hälsa på i det där slottet dit Caroline och Berta åker (kommer inte riktigt ihåg vad det hette.)

    SvaraRadera
  2. Vet inte om jag skulle våga besöka Agnes Cecilias våning. Det måste väl vara snart 20 (!?!) år sen jag läste boken och jag tycker fortfarande att den är lite läskig...

    SvaraRadera
  3. Visst kan Gripes världar i bland vara lite läskiga, men trots detta så lockar den mig. Det är nog mycket tidsandan i den också.

    SvaraRadera
  4. Ja tänk att få uppleva Downton Abbey för en dag eller två, det vore härligt. Å Lynley är ett utmärkt bra val att tillbringa lite tid med. Har alltid undrat hur det är på New Scotland Yard.

    SvaraRadera
  5. Engelska serier oht vore helt OK - deckare skulle jag nog inte fixa eftersom jag skulle vara rädd mest hela tiden men Austen. Lovely!

    SvaraRadera
  6. Ja, jag är också helt med på att Austen och serier som Downton Abbey vore helt fantastisk att besöka. Vem skulle inte vilja flirta lite med den stele och pompöse Darcy?

    SvaraRadera