onsdag 20 april 2011

Tematrio påskkrim

Bild från Lyran
Jag följer ofta Lyrans tematrio men brukar vara för lat för att svara. Denna gången handlar det dock om deckare och då kunde jag bara inte låta bli. Temat är "Berätta om tre favoritdeckare" så jag har försökt att dyka ner i den mängd av deckare jag har läst.

1. Till minnet av Edvard av Elizabeth George var den första Lynley och Havers bok som jag läste. Deckarparet hittar en död pojke som blivit torterad på en kyrkogård. Pojken kommer från en närliggande internatskola. Internatskola och England, kan inte bli bättre.

2. Fyren av PD James är en av hennes senaste böcker, och en av de bättre. Allt utspelar sig på en Ö utanför Cornwalls kust på ett slags retreat för rika och kända. Här hittas en dag en känd författare mördad och Dalgliesh och hans medarbetare skickas dit för att lösa fallet. Underbart språk och intrig!

3. Skuggorna och regnet av Håkan Nesser är inte bara en kriminalhistoria utan så mycket mer. Även här är språket väldigt bra förutom intrigen. Boken handlar om  Viktor Vinblad som försvann för länge sedan från sin barndomsstad. När det ryktas att han är tillbaka måste David (Viktors bror) bege sig tillbaka för att få reda på vad som hände.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar