lördag 9 april 2011

Bokbloggsjerka

Denna veckas fråga i Annikas bokbloggsjerka är:

Finns det någon författare som du beundrar extra mycket och vad är det i så fall som gör han/hon så speciell?
 
Jag tycker mycket om PD James som författare. På något vis är det hennes böcker som jag jämför alla mina deckarupplevelser med. Hennes intriger är alltid väl genomtänkta och böckerna känns genuina. Att språket sedan är bra och att hennes karaktärer lätt får liv är ett plus.


En annan författare som jag beundrar är Ken Follett och hans förmåga att skriva historiska romaner utan att de blir mossiga. Mästerverk som "Svärdet och spiran", "Giganternas fall" och "Kodnamn Rebecca" sätter alla in läsaren i sina historiska perioder såsom man var där just då.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar också P.D. James och det jag framför allt gillar med hennes böcker är att mordet alltid begås på en enslig plats med endast några få misstänkta. Jag tycker det är starkt gjort av henne att alltid kunna prestera bra deckare men som alla följer samma "mall".

    Ken Follet har jag inte läst särskilt mycket av men hans "Svärdet och spiran" står på min att läsa lista och snart, väldigt snart kommer den att få följa mig hem från bibblan.

    // Annika (http://alkb.se)

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också Ken Follett. "Svärdet och spiran" tillhör favoriterna, sen har jag läst "Eye of the Needle" (också bra). "Kodnamn Rebecca" står i bokhyllan, kanske borde jag lägga den lite högre upp på skall-läsa-listan.

    SvaraRadera