tisdag 2 juli 2013

Resumé av läsningen i Frankrike

Hade beställt en massa pocketböcker inför vår tvåveckors resa till södra Frankrike, men posten var segare än jag trodde och de lyckades inte hinna fram innan avfärd. Fick därför plocka med mig annat smått och gott som jag bland annat lånat från kompisar. Dessa blev lästa:

Charlotte Gray av Sebastian Faulks: Utspelar sig i början av andra världskriget, framför allt i Vichy Frankrike. Charlotte blir rekryterad till Englands underrättelsetjänst och beger sig till Frankrike. Väl där får hon reda på att hennes pojkvän som är pilot saknas och bestämmer sig för att stanna i Frankrike och kämpa med motståndsrörelsen.
Detta är en intressant bok om man är historieintresserad och läsvärd om man gillar romantik. Vissa episoder i boken känns rätt så onödiga och bara skrivna för att det hör till (judiska barn). Sammanfattningsvis en historisk roman som fungerar. Vet att den har filmatiserats med Cate Blanchett i huvudrollen.

Himmelsdalen av Marie Hermansson: Ett extremt tråkigt omslag gjorde att jag inte gav mig i kast med läsningen som jag borde men sedan blev jag överraskad. Boken utspelar sig på en idyllisk plats i Schweiz, Himmelsdalen. Hit kommer Daniel för att hälsa på sin tvillingbror Max som är på ett rehabiliteringshem. Väl där går han med på att byta plats med Max för ett par dagar medan Max uträttar ett ärende. Max kommer dock inte tillbaka.
Välskriven och skruvad story som gör att man bara vill fortsätta läsa. Synd på ett sådant fult omslag.

Tjuvarnas stad av David Benioff: Åter till andra världskriget och den här gången i forna Sovjetunionen, närmare bestämt Leningrad. Lev ertappas med att stjäla från en död tysk och istället för att få dödsstraff blir han erbjuden ett alternativ. Han och desertören Kolja ska under de kommande dagarna få fram 12 ägg till överstens dotters bröllop. Ägg har inte synts i Leningrad på månader men de ger sig ut och letar.
Boken är verklighetstrogen och utspelar sig bara under några dagar. Man känner verkligen hungern och kylan de båda har i sin jakt på äggen. Intressant läsning.

Den förlorade symbolen av Dan Brown: Ja, denna bok behöver väl egentligen inte någon beskrivning. Det är Da Vincikoden igen fast den utspelar sig i Wahington DC istället. Intrigen är den samma, huvudpersonen den samma och mysteriet nästan det samma. Tidsfördriv men inget mer. Antar att det snart kommer en filmatisering av den.

Jaktsäsong av Mats Strandberg: Ett bottennapp. Gillar du Stockholms gayscen i mitten på 2000-talet kanske detta är något för dig, annars läs den inte. Mats Strandberg har dock senare ryckt upp sig med bla Cirkeln.

Efter detta övergick jag till suduko och korsord i solstolen. Vid hemkomsten sparang jag upp till vår närlivsbutik och hämtade ut mina sju pocketar. Tur jag har lång semester!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar