onsdag 24 juli 2013

Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald

Amerika 1922, präglat av optimism eftersom kriget är vunnet. Har du pengar kan du i princip göra vad som helst, med vem som helst. För det är det enda som räknas: att du har pengar. Mitt bland alla pampiga villor hamnar huvudpersonen Nick (som är bokens berättare) och hans närmaste granne är den mytomspunne Jay Gatsby. Gatsby inser snabbt att han via Nick kan komma i kontakt med Nicks syssling, Daisy, som för många år sedan valde bort honom för att han var för fattig.

Ja, kan man få allting om man är rik och blir livet lättare då? Den eviga frågan dyker upp: Kan man köpa kärlek? I Gatsbys och Daisys värld är det onekligen så, i alla fall till ytan. Fast under ytan håller Amerika på att förfalla. Överklassen är ytlig, det finns skillnader mellan nya och gamla pengar, Amerika är moraliskt nedgånget och förfallet. Vad tog den amerikanska drömmen vägen?

Jag tycker om den här boken. Första gången jag läste den var i gymnasiet och när nu filmen dök upp bestämde jag mig för att läsa den igen. Även filmen har setts och jag tyckte mycket om den också (för övrigt tycker jag att filmen följer boken relativt bra även om det finns vissa skillnader men så är det ju alltid när böcker filmatiseras). Den är lättläst och fungerar bra ute på altanen med en kopp kaffe. Den är även ett bevis på att bra böcker inte behöver vara tegelstenar!

Titel: Den store Gatsby
Författare: F. Scott Fitzgerald
Sidor: 183
Förlag: Bonnier
Att köpa: Adlibris och Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar