torsdag 18 juli 2013

Deckarsommar - på TV

Jag har gått in i någon slags läskoma och det går extremt trögt att ta sig igenom boken jag läser (Me and Mr Darcy av Alexandra Potter), även om den verkar bra. Tur då att det finns deckare på TV och framför allt via Netflix, en sida jag för närvarande är helt beroende av. Där har jag nu i sommar avverkat de fem första säsongerna av Kommissarie Lewis och nu tagit mig på hederliga Hercule Poirot. Det är någonting speciellt med brittiska TV-deckare. Det är inte så mycket blod i dem och de är egentligen ganska sävliga men det gör liksom ingenting, själva stämningen är bara så perfekt.

För några år sedan var även Murder in Midsomer en sådan serie som jag absolut inte fick missa. Jag ser den fortfarande men den har tappat det där speciella som så ofta finns i brittiska deckare är borta. Fortfarande tycker jag de första scenerna är riktigt bra men sedan tappar intrigen bort sig och det går på tomgång. Men ingen sommar utan Murder in Midsomer...

Har man tillgång till Netflix kan jag även rekommendera Vera som bygger på Ann Cleeves böcker med samma namn. Sevärda och relativt spännande. Den första säsongen av nya Sherlock ligger också där liksom så mycket annat smått och gott. Givetvis hoppas jag att Mr Darcy kan ta mig ur min lässvacka, men så länge duger hederliga brittiska deckare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar