måndag 11 februari 2013

En lögn att lita på

Ända sedan början av nittiotalet har jag gillat Elizabeth George böcker om Lynley och Havers där favoriterna är "Till minnet av Edward" och "Saknaden av Josef". De senaste böckerna har tyvärr, anser jag, inte alls hållit samma standard. De börjar lovande men sedan känns det som om hon inte riktigt vet vilket spår hon ska välja i berättelsen så hon väljer alla. Detta gör att berättelsen blir onödigt lång och ointressant.

Denna gång tar berättelsen oss till Cumbria där Lynley inofficiellt ska ta reda på om en man har dött genom en olyckshändelse eller inte. Det finns många fina miljöbeskrivningar och personerna känns äkta, ändå känns det inte riktigt som en deckare. Kanske är det snart dags att låta Lynley gå i graven.

1 kommentar:

  1. Ja ibland är det kanske bäst att sluta på topp - Elisabeth Georges första böcker där var ju de första deckarböckerna som gjorde att jag faktiskt insåg att deckare kan vara en riktigt läsvärd genre. Om jag hade fått en sämre bok i min hand av er hade jag kanske än i dag ratat genren :)

    SvaraRadera