lördag 5 mars 2011

Vem dödade ayatolla Kanuni?

I höstas vann jag denna bok i en av deckarhusets tävlingar men det är inte förrän nu jag har fått tummen ur att läsa Vem dödade ayatolla Kanuni av Naïri Nahapétan.
Boken utspelar sig i Teheran precis innan presidentvalet 2005. En fransk journalist Narek, med persiskt/armeniskt påbrå åker till Iran för att skriva om det nalkande valet. Väl i Teheran blir han bekant med en islamistisk feminism, Leila. I sällskap med henne blir han vittne till ett mord på en ayatolla i justitiepalatset och hamnar i det ökända fängelset Evin. Narek släpps men blir ifråntagen sina pass och tillsagd att hålla sig lugn under sin resterande tid i Iran.

Resten av boken handlar om det ouppklarade mordet på ayatolla Kanuni och Nareks sökande efter sanningen om vad som hände hans mamma i samband med revolutionen.

Boken är relativt lättläst även om det tar ett tag att komma in i det för mig annorlunda namnen och uttrycken. Som tur var finns det en ordlista med persiska uttryck bifogad. Intrigen är väl inte den mest spännande och ibland hoppar författaren mellan olika händelser utan att jag som läsare hänger med. Den ger även en bra bild av Iran både nu och då, ett samhälle som jag blev intresserad att veta ännu mer om.

2 kommentarer:

  1. Låter som en bok i min smak! Just nu håller jag på med Conny Palmkvists Tusen ord för allt. Svenska Dagbladet säger; "...ömsint...kärleksfull...bottenlöst förtvivlad skildring..." och jag instämmer! Men det är ingen deckare bara sådant som livet kan bli.

    Visst hade du också läst Susanna Tamaros böcker? Jag älskar dem och faktiskt åkte vi till Trieste då vi hade vägarna förbi för att jag vill uppleva platsen där hon skrivit.

    SvaraRadera
  2. Ja, läs den! Nej, Susanna Tamaros har jag inte läst. Googlade genast henne och blev intresserad.

    SvaraRadera