söndag 20 mars 2011

Min lilla deckarutmaning - The murder at the vicarage

Tittar man runt bland alla bokbloggar så har de allra flesta någon slags utmaning när det gäller att läsa böcker. Det ville jag också ha och kom på att jag alltid hade velat läsa alla Miss Marple böckerna av Agatha Christie. Det fick bli min utmaning, att läsa alla Miss Marple böcker i rätt ordning.

The murder at the vicarage är Agatha Christies första bok om den trevliga och nyfikna lilla Miss Marple. Efter att ha sett en del filmer så har jag fått intrycket att Miss Marple alltid upplevs av andra som trevlig och gemytlig, men så är inte fallet i denna bok.

Det sker ett mord i prästgården (Miss Marple bor granne) och det är kyrkoherden som hittar personen. Vem är det som har mördat överste Protheroe? Givetvis hade många motiv och resten är en hederlig pusseldeckare i bästa klass.

Berättaren är kyrkoherden vilket gjorde mig förvirrad till en början eftersom jag tog för givet att det skulle vara Miss Marple. Miss Marple är dock bara den nyfikna grannen som inte alltid är så uppskattad, men givetvis har hon med upplösningen av mordet att göra. Deckarutmaningen påbörjad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar