onsdag 2 mars 2011

Mordet i Eiffeltornet

De flesta som känner mig vet att jag fullkomligt älskar deckare à la Christie där mord begås utan massvis av blod. Mordet i Eiffeltornet skriven av Claude Izner (pseudonym) utges för att vara en deckare i samma anda och i viss mån så stämmer det.
Boken utspelar sig 1889 under världsutställningen i Paris och den stor attraktionen är givetvis Eiffeltornet. Victor Legris är en bokhandlare som befinner sig i tornet just som en kvinna faller ner död på en bänk. Det ryktas om ett mystiskt bistick. När sedan en man faller offer för ett snarlikt bi börjar Legris misstänka att det är något annat som ligger bakom än ett bi. Hans misstankar faller på människorna omkring honom som alla var i Eiffeltornet då det första mordet begicks.
Själva intrigen i sig är inte speciellt spännande, även om man undrar vad det är som har hänt. Nej, det bästa med boken är klart miljön och stämningen av sent 1800-tal i Paris den förmedlar. När boken var färdigläst var jag ganska mätt på Legris men Paris måste jag bara ta mig till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar