lördag 24 juli 2010

Skottland = mycket läsning om dess historia

Nyss hemkommen från Skottland funderar jag på när jag blev så förtjust i Brittisk historia? Det är något magiskt över dess historia särskilt mellan åren 1200-1700. I åratal har jag läst böcker (både skönlitterära och fakta) som handlar eller utspelar sig på de Brittiska öarna. Denna gång har jag befunnit mig i Wallace-land och därför givetvis blivit indoktrinerad om hans storhet. Att ha sett platsen där slaget om Stirling stod (se ovan), att ha varit där han drog sitt svärd första gången och där han friade till sin fru, ja allt detta gör att man vill ha reda på mer. Var det egentligen så här eller inte. Vad som är konstaterat är att filmen Braveheart nog kanske inte baseras så mycket på historisk fakta!

2 kommentarer:

  1. Fakta schmakta! Det viktiga är ju precis det du säger, att nyfikenheten väcks. Själv glor jag på alla snyggon i TV-serien The Tudors, en serie som får mig att googla historiska personer och händelser som en tok.

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är den serien helt underbar!!!

    SvaraRadera