tisdag 6 juli 2010

Bra film, bättre än boken?


Eftersom det är några dagar utan fotboll passar jag på att se några filmer. Först ut blev Shutter Island med Leonardo di Caprio i huvudrollen. Filmen bygger på den nagelbitande boken Patient 67 av Dennis Lehane och håller sig hyfsat till det innehållet. Då boken verkligen ger läsaren ett aha slut var jag rädd att jag inte skulle tycka filmen var så bra (eftersom jag redan visste alla knorrar), jag hade dock fel och filmen var lika spännande som boken.

Sheriffen Teddy Edwards kommer till Shutter Island tillsammans med sin partner Chuck för att utreda ett försvinnande på Rachel Solanos, som har dödat sina tre barn. På Shutter Island (som är en isolerad ö) finns ett mentalsjukhus och alla som vistas på ön är antingen intagna eller så arbetar de där. Dock är inte allt som det ska på ön och Teddy och Chuck arbetar hårt för att få reda på sanningen.

Brilliant skådespeleri och bra story (förutom det där med barnen då) gör denna filmen en av de bättre jag har sett på länge. Det enda som skiljer filmen från boken är filmens sista replik, vilket faktiskt leder till två helt olika slut. (Där jag faktiskt föredrar filmens!)

I denna fotbollstorka hann jag se ännu en film igår "Blown apart" med Michelle Williams i huvudrollen (som för övrigt också är med i Shutter Island). Hon spelar en ung mor som är otrogen just när hennes son och man omkommer i ett terrordåd. Filmen handlar sedan om hennes sorg och hur hon bearbetar sin skam. Mycket bra film (även om barn omkommer här också).

I dag blir det fotboll, Uruguay - Holland. Jag sätter min röst på Holland!

1 kommentar:

  1. Men gud vad jobbigt! Nu försöker jag febrilt minnas filmen sista replik. Inte minns jag väl den heller. Men jag håller med om att filmen är riktigt bra, jag som brukar hata filmatiserade böcker hade riktigt trevligt på bio tidigare i år när jag såg denna spännande sak. Dock håller jag nog boken lite högre ändå, om man nu måste välja.

    SvaraRadera