lördag 13 februari 2010

Botanisering bland äldre filmer...



Har nu äntligen fått lite tid till att komma ikapp med det senaste decenniets filmer. På nittiotalet gick jag och mina vänner konstant på bio och jag såg allt från tjeckiska independent filmer till sliskiga romantiska komedier. Sedan kom barnen och någonstans försvann tiden till biotittande och sedan även dvdtittande vilket jag och min man nu har bestämt oss för att ta igen.
Förra veckan så såg vi bla Frozen river som var riktigt sevärd. Den utspelar sig i gränslandet mellan USA och Kanada vid ett Mohawk reservat. Efter att ha blivit övergiven av sin make tvingas Ray (Melissa Leo) till att smuggla människor över gränsen för att få pengar till sig och sin familj. Vackert foto, bra skådespeleri gör den här filmen väl sevärd.

I förrgår kom turen till Capote där huvudpersonen spelas av brilliante Philip Seymour Hoffman. Det var även det en sevärd film som visade på en författares besatthet. Capote i all ära men den person som gjorde mig intresserad var Capotes barndomsvän, Nellie Lee Harper, även hon en belönad författare. Att leva i skuggan av Capote, skriva en bok som blev prisad och sedan leva i ensamhet. Hennes öde fascinerade mig likväl som Capotes.

Tillslut måste jag bara nämna filmen vi såg i söndags, Tropic thunder, med min mans favoritskådis, Ben Stiller. Det var längesedan jag skrattade så...

4 kommentarer:

  1. Åh, jag saknar våra biodagar i Umeå. Minns du biokorten? Finns inte kvar längre, tyvärr. Mycket bra filmer ni har sett! Och jag håller med om att Lee Harper är minst lika intressant som Capote. Jag håller faktiskt på med att läsa om To kill a mockingbird just nu, inför bokcirkeln på torsdag.

    SvaraRadera
  2. Biokorten ja, det var dagar det. Visst fanns det 12 filmers som vi avverkade på någon månad?
    Idag blir det nog Monster eller Revolutionary road på tv:n.

    SvaraRadera
  3. Ben Stiller ja, filmvärldens mest underskattade karaktärsskådespelare! :-

    /L

    SvaraRadera
  4. Jag är också svag för Ben Stiller och det ligger något i att han är en underskattad karaktärskådespelare. Favoritfilmer med Stiller: The Royal Tenenbaums och, faktiskt, den i mångt och mycket rätt bedrövliga Starsky & Hutch (framför allt pga scenen där de är under cover på en fest och ska gå in i sina nya roller: Do it).

    SvaraRadera