måndag 29 juni 2009

Vad ska jag läsa på stranden?

Sol och värme, jag tror nästan att jag är på Mallorca redan nu. Detta fina väder kräver strandnärvaro och det leder oss osökt in på böcker att läsas på stranden. Det är nämligen inte alla sorts böcker som duger till strandläsning. Det kan inte vara en tung bok eller en bok där man verkligen vill läsa varje ord (detta på grund av att man blir avbruten var femte minut av skrikande barn!) På grund av dess otymplighet måste även sk "hardbacks" få stanna hemma.

I går stod jag då framför bokhyllan och skulle hitta den perfekta strandboken. Eftersom jag läser en 600 sidors Leif G W Persson i "hard back" fick den snällt stanna hemma. Jag stod och fingrade på en biografi om Desmond Tutu, men kom fram till att den hade för liten text. En bok om en man som varit nazist var inte heller det lockande för en solig dag på stranden. Valet föll till sist på Sophie Dahls bok "Leka med vuxna", tunn, pocket och lättsam. Dessa kriterier stämde väl in på boken, men redan femtio sidor in ångrade jag att jag ens hade tagit den med mig. Dock så tvingade jag mig igenom resten och tänkte stilla i mitt sinne att "det var den strandläsningen det, och inte ens en lyckad sådan!" I morgon blir det ett nytt letande efter en passande bok, eller får Leif följa med mig (fast det inte är en pocket!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar