söndag 14 juni 2009

Mañana, mañana

Ja, nu är det bara tre dagar kvar till semestern börjar och lugnet infinner sig. I och för sig ska den årliga kvalitetsredovisningen präntas ner i morgon och jag känner mig måttligt intresserad. Detta otyg påbörjas varje höst när vi pedagoger fulla av idéer sätter upp mål för läsåret. Sedan hamnar det längst bak i någon pärm eller i någon onåbar mapp på datorn för att i juni plockas fram och granskas. "Jaha satte vi upp detta som mål i höstas, det har jag glömt bort" , "Undrar hur vi ska utvärdera detta?". Efter några fina formuleringar skickas det upp till rektorn och efter en noga redigering hamnar det hos förvaltningen som i sin tur bara får läsa det väl utvalda. Varför bemödar vi oss överhuvud taget? Får nog i denna fråga sälla mig till Björklunds senaste utspel om att minska byråkratin i skolan genom att ta bort dessa redovisningar.

I väntan på denna redovisnings skrivande så har jag och maken tillbringat tre barnfria timmar på tapasresturangen Mañana i Gbg, underbart goda tapas i en inte så spanska miljö. Tänk om man kunde använda samma uttryck till det som ska skrivas imorgen, att ta det mañana.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar