fredag 3 juli 2009

Mellan sommarens längtan och vinterns köld av Leif GW Persson


Jag har aldrig läst något av GW Persson innan och blev positivt överraskad när jag började läsa "Mellan sommarens längtan och vinterns köld". Det är den första boken i en triologi där tvåan heter "En annan tid, ett annat liv" och den tredje boken "Faller fritt som i en dröm".

Boken handlar om polisintendenten Lars Martin Johansson som av en händelse blir indragen i ett på ytan sett, självmord. Efterforskningarna leder honom till rikets absoluta högsta nivå, både politiskt och säkerhetsmässigt. I utredningen figurerar många personer som alla, mer eller mindre har någon del i det som komma skall, nämligen mordet på statsministern.

GW Persson skriver rakt på sak och humorn är torr (vilket jag tycker är roligt!). Själva historien är mycket intressant och det får en att fundera om det kan ligga en gnutta sanning i det som skrivs. Den enda negativa biten är persongalleriet, jag lockas inte av dem och en del känns som väldiga stereotyper. Fast det kan jag ha överseende med när historien i sig är såpass bra, det är bara att bänka sig framför tvåan och trean.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar