söndag 21 juni 2009

Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón

Det finns många böcker som är bra, men få som tar en med storm och är helt underbara. Sittandes i min läsfåtölj med en kopp te försvann världen utanför och jag förflyttades till Barcelona. Historien utspelar sig i början av 1900-talet och handlar om en pojke som heter Daniel Sampere. En kväll tar hans pappa med honom till De bortglömda böckernas bibliotek och där får Daniel tag i en bok "Vindens skugga" av Julián Carax. Daniel blir fascinerad och gör allt för att få reda på mer om denna mystiske författare. Runt om i Barcelona söker han efter honom och efter sig själv. I bakgrunden finns både inbördeskriget och andra världskriget och hur samhället såg ut då.

Det finns onda skurkar, vackra kvinnor med stränga fädrer, missanpassade, ja allt som bör finnas med en stor roman. En del kanske tycker att det finns lite väl många stereotyper med, men det gör mig inget för sagan i sig är så fantastisk. Med ett vackert språk beskriver han Barcelona så att jag nästan har bestämt mig för att nästa resmål måste bli, ja just det, Barcelona.

För övrigt så har jag numera vaknat ur min förkylningsdvala och är återigen på benen, fast att lägga plattor på altanen är jag nog fortfarande för sjuk för...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar