onsdag 24 juni 2009

När hinner man läsa?

Ja, det är den stora frågan för tillfället. Fick en mycket trevlig solstol av mina elever som sommarpresent och den stor på altanen, redo för att bemannas av en läsande Sara. Jag hittar dock inte tiden, barnen ska utfodras, ärenden ska göras, huset ska skötas och uppå detta ska man vara social. (Tur att maken får semester imorgon) När ska jag hitta tiden till att läsa min bokhög som bara växer och växer?

Just nu befinner jag mig i 1500-talets England och möter en ung Katarina av Aragonien. Jag har väl aldrig haft någon större hobby (även om jag har försökt hitta en!) men finns det något som jag är någorlunda nörd i så är det Engelskt 1500- tal, med att dess dramatik. Samtidigt som jag läser "Den första hustrun" som ju är en skönlitterär bok med "rätt" historisk fakta har jag min "Kings and Queens of Britain" brevid mig för att kontrollera fakta och kolla upp släktträd.

I min hög ligger förutom skönlitterära böcker även didaktiska böcker i historia, religion och språk. Men de kommer jag nog garanterat inte att hinna läsa!

1 kommentar:

  1. Ja, jag minns när vi försökte komma på hobbys att ägna oss åt men jag tycker väl att både du och jag ägnar oss åt en hel del. Jag tror att det passar oss bättre att tycka om lite av varje än att snöa in på enbart en hobby. Och att ha litteratur och historia som favoritämnen är väl inte så dumt, tycker jag.

    SvaraRadera