onsdag 1 augusti 2012

Drömbokhandeln av Laurence Cossé

Jag tyckte att detta var en riktigt bra bok och jag längtade tills jag skulle ha en stund över för att läsa. Välskriven och med ett intressant tema, för finns det god litteratur och vem ska bestämma vad som är god litteratur och inte. Kompanjonerna Francesca och Ivan bestämmer sig för att starta en bokhandel som ska heta "Au bon roman" där utbudet endast ska vara just bra romaner och inget annat. Urvalet ska ske av åtta författare som ska hållas hemliga för allmänheten. Till en början fungerar allt bra men efter ett tag börjar de få motstånd från olika håll. Francesca och Ivan beslutar sig efter ett antal olyckor att gå till polisen där de berättar sin historia.

Å ena sidan håller jag med om att det faktiskt finns bättre romaner än andra och att vissa bara är skräp. Men frågan kvarstår, vem har rätt att säga vad som är bra och vad som är dåligt. Det är subjektivt och bör vara så. Dock så kvarstår det att detta är en mycket bra bok som jag verkligen rekommenderar till alla som älskar all sorts litteratur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar