fredag 10 augusti 2012

Bombyx av Anne Rambach

Återigen har jag läst en bra bok utgiven av Sekwa förlag. Jag har aldrig varit i Paris (bara varit i Frankrike en gång), kan några stapplande fraser franska från högstadiet och hejar aldrig på Frankrike i stora fotbollsfinaler. Trots mitt forna ointresse av Frankrike har jag nu med hjälp av dessa böcker hittat en ny sida av Frankrike. I alla fall känns det så. Jag har via böckerna vistats i Paris både i nutid och dåtid, gått i dess parker och kvarter och på detta sätt blivit mer intresserad av det verkliga Paris. De tidigare böckerna jag har läst har visat Paris från en ganska ljus sida och därför var det ganska intressant att få en annan sida av staden, så som den ser ut i Bombyx.

Bombyx handlar om frilansjournalisten Diane som råkar hamna mitt i en eldstrid på en kinesisk restaurang vars namn är Bombyx. Hon är där för att skriva ett reportage och med sin engångskamera lyckas hon få mördaren på bild, vilket givetvis gör henne till ett lovligt byte. Diane som förlorat både man och son i en olycka har egentligen ingen riktig livslust och börjar själv att nysta i eldstriden. Ju närmare hon kommer sanningen desto farligare blir det. Det finns både kinesiska triader, amerikansk underrättelsetjänst och rysk maffia med.

Själva intrigen följer deckarens men detta är så mycket mer än bara en deckare. Miljöbeskrivningarna är detaljerade och du kan riktigt se baren "Ölsejdeln" framför dig och dess ruffiga område. I bland kan det kanske bli lite väl övertydligt men det stör mig inte nämnvärt. Förutom att vara en deckare är det, tycker jag, en bok om livet och döden. Att våga leva även om du har förlorat allt och inte förstår varför just du är kvar. Den här delen av boken är precis lika intressant (om inte mer) än själva deckarintrigen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar