söndag 19 augusti 2012

Den frusna trädgården av Kristin Hannah

Historia, tragik och kärlek i en och samma bok och jag är ganska nöjd. Allt detta innehåller "Den frusna trädgården" av Kristin Hanna och i överflöd dessutom. Boken handlar om två systrar, Nina och Meredith, som växer upp med en kärleksfull far och en avståndstagande mor. När så pappan dör får han systrarna att lova att lyssna på sim mammas sagor ända till slutet så att de en gång för alla kanske förstår varför hon har varit så känslokall mot dem. Mamman som är från Ryssland bär på en hemlighet som ingen av systrarna hade kunnat ana och medan de försöker fortsätta att leva sina liv berättas mammans historia parallellt.

Boken är väl värd att läsa och griper tag i en direkt. Den är lättläst men samtidigt inte på något sätt banal. Den parallella historien som innehåller mammans historia är skriven i kursiv stil (vilket kan vara lite irriterande) och utspelar sig under andra världskriget i Leningrad. Denna del av berättelsen är nästan mer intressant än ramberättelsen vilket gör att jag som läsare väntar på de kursiva sidorna. Har efter att ha läst denna bok tittat på lite andra böcker Kristin Hannah har skrivit men de verkar inte alls lika intressanta, så det får nog bara bli den här boken jag läser av henne.
Titel: Den frusna trädgården
Författare: Kristin Hannah
Förlag: Bonnier
Sidor: 398

1 kommentar:

  1. Trevlig blogg! och det var ju denna jag fick av dig igår - får se vad jag tycker om den sen :)

    SvaraRadera