fredag 6 juli 2012

En till gotlandsdeckare

Jag älskar Gotland vilket gör att jag ofta slukar alla gotlandsdeckare. I bland fastän jag vet att jag kommer bli besviken, ungefär som jag ser Morden i Midsomer och alltid funderar över varför jag suttit framför TV:n de senaste två timmarna. Jungsteds deckarserie om polisen Knutas och journalisten Johan har kommit till del 10 och det är också 10 år sedan första boken utspelades. Vad som kan vara roligt med serier är att karaktärerna utvecklas och att det händer något. Det tycker jag dock inte att det gör här. Det är ganska trist att läsa om Johan och Emma som småbråkar och Knutas och kollegan Karin som knappt får till det. Utöver dessa personer så känns själva deckarhandlingen helt okej. Givetvis finns det en parallellhandling som utspelar sig innan realtid och många misstänkta figurerar i bakgrunden. Denna gång är det Almedalsvecka i Visby och en journalist blir mördad på hotell Tott. Kopplingar dras nästan genast till den årliga uppsättningen av Shakespeare i Roma klosterruin och skådespelarna och de bosatta där. Undrar om Jungstedt tänker skriva en elfte eller om hon (precis som jag) anser att tio är ett bra antal för en serie.

Detta är första gången som jag provat ljudbok och tyckte att denna genre passade bra som det. Uppläsare var Katarina Ewerlöf och hon läste engagerat och tydligt. Perfekt för mina morgonpromenader då barnen är fastklistrade framför sommarlov. Jag har upptäckt storytel och kommer garanterat att använda mig av den appen igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar