fredag 10 juli 2009

Ers majestäts olycklige Kurt av Ebervall och Samuelsson

Ibland är det tur att det glöms av att avbeställa vissa saker (min man håller säkert inte med!). Just denna bok var en sådan som jag hade tänkt avbeställa när informationsbladet från pocketklubben kom, men som jag givetvis glömde av. Tur var väl det! Ers majestäts olycklige Kurt är en intressant och mycket trevligt skriven bok om en period i Sveriges historia som jag kan alldeles för lite om (eftersom jag är historialärare bör jag ju ha lite koll på det mesta).

Det handlar om en man vid namn Kurt Haijby som blir Gustav V älskare och sedan utnyttjar det tillfullo. Kurt är egentligen inte någon trevlig person men ju längre in i boken jag kommer desto mer tycker jag synd om honom. Trots alla sina vansinniga idéer och "utpressningar" mot kungahuset behandlas han inte rätt av den svenska staten med kungahuset i spetsen. Särskilt inte när han spärras in på sinnessjukhus eller skickas till Gestapos fängelser i Berlin. Flera gånger hör jag mig själv säga högt "Jasså, var det så det var!"

Sammanfattningsvis kan man säga att det är en intressant bok som får en att fundera på hur en man kan påverka storpolitiken utan att ha ambitionen att göra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar