måndag 16 mars 2009

Varför blir böcker gamla?

Håller som bäst på med Franska och Industriella revolutionen i min åtta och funderade på att ta in något skönlitterärt för att historiemedvetandet skulle förhöjas. Satt och grubblade men kunde inte komma på några böcker när "Röda nejlikan" ploppade upp som en glödlampa. Visst, inte världens nyaste men som en historisk skildring skulle den passa utmärkt.
Hur förvånad blev jag inte när den varken fanns på skolbiblioteket eller huvudbiblioteket, de var för gamla. Sedan när blev en klassiker för gammal? Visst förstår jag att det måste rensas i bokhyllorna för ny litteratur, men detta var första gången JAG drabbades av att vilja ha en bok som var för gammal.

Väl hemma började jag rota i garderoben och hittade mitt gamla exemplar av "Röda nejlikan" utgiven av Disneys ungdomsbokklubb i mitten av 80-talet. Normalt är jag en som inte sparar saker men nu har jag helt och hållet förstått att böcker måste sparas!

Boken som jag hade tänkt använda för att visa på den industriella revolutionen i Sverige har dock inte förpassats till magasinet och sedan glömska än. Men det är nog bäst jag skaffar mig ett eget exemplar av "Mina drömmars stad" av Fogelström också, för man vet ju aldrig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar