måndag 2 mars 2009

Chick lit


För att lätta upp tillvaron litegrann har jag varvat Brott och straff med Chick lit-Från glamour till vardagsrealism av Maria Nilsson. Boken är en analys av vad chick lit är och att den kanske inte alltid är så dålig som många vill ha den till. Författaren börjar med att förklara vad chick lit faktiskt är och tar sedan upp olika teman som brukar finnas i sådan litteratur; att hitta den rätte, vägen till mig själv och på jobbet är tre teman som nämns.

Det diskuteras även om böckerna är feministiska eller inte och slutsatsen blir att chick lit är feminism light. De är inte ute efter att förändra världen.

Det är en intressant bok och framförallt underhållande om man själv har läst chick-litteratur. Det hänvisas och tas exempel ur många olika böcker och har du inte läst dem blir det givetvis inte lika intressant.

Chick-lit är till för att underhålla slår Maria Nilsson fast och det gör även denna analys av genren.

1 kommentar:

  1. Ja, det är en speciell genre det här. Har också tänkt läsa den där boken och få en samlad bild och kanske lite nya perspektiv. Boken finns på ett bibliotek nära mig så jag borde kanske ta och låna den.

    Tack för tipset på kokboken som du hade med för ett tag sedan förresten. Fick boken i fredags och den innehåller verkligen många bra recept. Nu måste jag bara lära mig att tycka om att laga mat så är jag på banan.

    SvaraRadera