torsdag 12 mars 2009

Innan jag dör


Äntligen finns det lite tid för annat. Nu när Brott och straff är utläst så kan jag unna mig lite ungdomsböcker. Hade tänkt att alla i klassen skulle läsa samma bok och gick till vårt mediatek för att välja. Det finns inte klassuppsättningar av så speciellt många böcker, men de hade precis köpt in "Innan jag dör" av Jenny Downham. Jag föreställde mig boken som ett sentimentalt dravel men lånade den ändå. Lite förvånad blev jag då boken faktiskt är riktigt bra. Den handlar mer om att leva än om att dö.

Handlingen utspelar sig i England och huvudpersonen är sextonåriga Tessa som har leukemi och bara några månader kvar att leva. Hon har en lista med sådant som hon vill göra innan hon dör och hon försöker med hjälp av hennes vänner att uppfylla dem. Det här med listor är något som jag gillar och förstår mig på då jag själv sätter upp listor (lite mer vardagliga, dock). Språket i boken är rakt och enkelt och det är lätt att hänga med, inga onödiga utsvängningar eller bihandlingar.

Frågan var om den möjligtvis riktar sig till lite äldre ungdomar än i en sjua som jag hade tänkt mig? Fast med bra diskussionsmöjligheter fungerar den nog hos de flesta.

1 kommentar:

  1. Visst är den bra? Mycket död och cancer i förra årets utgivning, deppigt nog. Innan jag dör är faktiskt dubbelklassad som både ungdomsbok och sk. vuxenbok. En läs- och diskussionssugen sjua klarar nog av den dock.

    SvaraRadera