tisdag 1 februari 2011

Parsons "The family way"

Jag har läst någon bok av Tony Parsons förut och tyckt att han har varit ganska träffsäker. I denna bok är jag mer tveksam, för vad är det egentligen som Tony Parsons vill säga till oss om meningen med livet?

Boken handlar om tre systrar (Cat, Jessica och Megan) som alla bor i London och är i trettioårsåldern. De övergavs av sin mamma, Olivia, i tidig ålder och framförallt Cat fick ta över stor del av hushållsansvaret. När Olivia  lämnar barnen  uttalar hon meningen som kommer att etsa sig fast i storasysterns Cats minne för evigt:
"Your parents ruin the first half of your life and your children ruin the second half."

Detta leder till att Cat satsar på karriären och lever livet, för aldrig att hon vill förstöra sitt liv! Jessica, mellansystern vill inget hellre än ha barn och försöker på alla konsters vis att bli med barn. Megan, är ytterligare en karriärist som tror sig ha sin karriär utstakad, tills hon blir med barn.

Som ni förstår så handlar boken om att vilja och inte vilja ha barn och hur en familj egentligen ska/kan se ut. Dessa frågor är i sig inte fel att diskutera och ha som tema men jag tycker att Parsons hittar en lite väl enkel lösning.

Boken är lättläst och språket flyter på bra, passade alldeles utmärkt som flygplanslitteratur.

2 kommentarer:

  1. Gokväll!

    Hur snabbt läser du? Visst är det så att man fastnar för vissa böcker. Har idag läst ut En vinter i Stockholm och den var då riktigt i min smak...

    SvaraRadera
  2. I bland är jag inne i ett flyt och läser snabbare, ibland inte:) Vad tyckte du om Pleijel?

    SvaraRadera