onsdag 2 februari 2011

Franska revolutionen a la Elisabet Nemert

De som känner mig vet att jag är en historienörd och fullkomligt älskar välskrivna historiska romaner (Follett i topp!). Gav mig därför i kast med "Rovfåglarnas tid" av Elisabet Nemert för att bege mig till den franska revolutionen. Vad som är viktigt i en historisk roman är att författaren får till den historiska känslan, att jag som författare verkligen känner att jag är på det ställe och århundrade som skrivs. Detta tycker jag att Nemert lyckas ganska bra med, särskilt när Paris beskrivs och när händelserna utspelar sig där.

Boken handlar om den engelska prästdottern Angelika Blake som får följa med som sällskapsdam åt sin väninna, grevedottern Diana, som ska gifta sig i Frankrike. Det är i början av Skräckväldets tid och Robespierre som håller i makten. Väl på godset i Frankrike blir livet inte som det har tänkt sig för Angelika och Diana. Diana åker med sin man till Paris och efter ett tag ger sig Angelika av till Paris för att leta efter henne.

Som sagt innan så får författaren fram den historiska känslan och även om berättelsen inte i sig är speciellt unik så gav den mig en resa till 1700-talets Frankrike, och det är ju inte fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar